Samson and Delilah, Max Liebermann
Max Liebermann
Samson and Delilah
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Max Liebermann

Samson and Delilah, 1902


Dimensions
151.2 x 212 cm
Physical Description
Oil on canvas
Inventory Number
SG 171
Acquisition
Acquired in 1910
Status
Not on display

Texts

About the Work

Delilah triumphant. In a victorious gesture she presents her trophy of Samson’s curls to her allies. The man whose hair she has cut off and thus deprived of his invincible powers has sunk into her lap. Liebermann has staged the Old Testament story as the modern struggle of the sexes: naked bodies strike dramatic poses in front of the stark background of white sheets and grey walls. Delilah represents the femme fatale disempowering her lover. Such strong female figures captured the imagination of the public at the turn of the century.

Audio & Video

  • Basic information
    01:30
  • Focus on material
    01:45
  • Focus on religion
    01:36
  • Exhibition “Battle of the Sexes: Franz von Stuck to Frida Kahlo” (2016)
    02:23
Gastkommentar: Sexualdelikte in der Kunst mit Strafrechtlerin Tatjana Hörnle
Triggerwarnung: In diesem Video geht es um sexualisierte Gewalt. . Was sieht eine Strafrechtlerin in den Kunstwerken der Städel Sammlung? In diesem Gastkommentar eröffnet Tatjana Hörnle (Direktorin am Max-Planck-Institut zur Erforschung von Kriminalität, Sicherheit und Recht) ihre individuelle Sichtweise auf die Kunstwerke im Städel Museum. Sie schaut sich Pieter Aertsens „Marktstück mit Christus und der Ehebrecherin“ (1559), Max Slevogts „Frau Aventiure“ (1894) und Max Liebermanns „Simson und Delia“ (1902) an.

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Last update

06.11.2024