Der Köder, Eugen Schönebeck
Eugen Schönebeck
Der Köder
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Eugen Schönebeck

Der Köder, 1963


Dimensions
162 x 130 cm
Physical Description
Oil on canvas
Inventory Number
2456
Acquisition
Acquired in 2015 as a gift from Hanspeter Rabe
Status
On display, lower level, Contemporary Art, room 14 / 15

Texts

About the Work

A human being? An animal? The sight of this mutilated creature rendered in earthy flesh-like shades of colour is almost unbearable. In ‘The Decoy’, we witness a slaughter. Such “terror chambers” – to quote a scathing review of Eugen Schönebeck’s first solo exhibition in 1962 – allude to the wounds of an entire generation. Initially influenced by Wols and Jean Fautrier, Schönebeck painted deformed bodies at a time when abstraction prevailed in post-war Germany. He and Georg Baselitz thus invented a new style of painting in the early 1960s.

Video

Kunst nach 1945: Eugen Schönebeck
Im Rahmen der Reihe "Kunst nach 1945" stellt Eugen Schönebeck (geboren 1936 in Heidenau bei Dresden) im Gespräch mit Martin Engler, Leiter des Sammlungsbereichs Gegenwartskunst im Städel Museum, seine Werke vor, die im Städel Museum zu sehen sind. Wie war es, als Künstler im Berlin der 60er Jahre zu wirken? Warum wählte Schönebeck gerade die politischen Themen für seine Bilder, die seine Werke aus den 60er Jahren zeigen? Diesen und weiteren Fragen spürt der Film nach. http://www.staedelmuseum.de/de#youtube

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Last update

26.11.2024